Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookiesSluiten

Het Kenniscentrum Veiligheid streeft ernaar om een zo groot mogelijk aantal items te verzamelen die iedereen in de sector besloten bus aangaan.
De items zullen in de meest ruime zin met veiligheid te maken hebben. Te denken valt aan wetten die het wel en wee van de medewerkers in de branche beïnvloeden maar ook aan gewijzigde verkeersregels in binnen- en buitenland.


Uw bijdrage

Deze site kan niet succesvol worden zonder u en uw bijdrage als professional in de touringcarbranche. FSO vraagt u om ons te tippen wanneer u een goed idee heeft op het gebied van veiligheid. U kunt reageren middels ons contactformulier.


Werkwijze

Op deze site zal een aantal uitgewerkte items staan die regelmatig vernieuwd zullen worden. Iedereen kan nieuwe items aandragen door te reageren via onze contactpagina. De uitgewerkte items kunnen ook via deze pagina beoordeeld worden. Hierdoor kan iedereen mede bepalen welke items het belangrijkst zijn. Aan de hand van de beoordelingen zal er een vijftal items op deze site blijven staan.

 

Items die minder actueel zijn zullen naar het archief verplaatst worden en daar ook nog steeds te vinden zijn. Dat kan dus ook betekenen dat een item, bijvoorbeeld over verkeersregels, een terugkerend karakter kan krijgen als de actualiteit hierom vraagt. Nieuw aangedragen items zullen worden uitgewerkt en dan worden geplaatst. Per periode zullen er 2 items toegevoegd worden en dus ook 2 naar het archief verplaatst worden.

De onderwerpen


1)         Lifehammer in chauffeurscabine
Waar vele touringcars vol hangen met de zogenaamde lifehammers voor de passagiers, wordt de zitplaats/werkplek van de chauffeur meestal overgeslagen. De chauffeur is toch degen die de leiding zal moeten nemen bij het verlaten van de touringcar ingeval van een calamiteit en moet zeker een lifehammer onder handbereik hebben...

LEES MEER >>

 

2)         Verkeersregels
In  dit topic zullen er nieuwe en internationale verkeersregels belicht worden.  Het blijkt dat de regels regelmatig worden vernieuwd en/of aangepast. Vandaar is het zinvol om hier geregeld aandacht aan te besteden. De eerste aangeleverde veranderingen zijn die die per 1 januari 2015 voor Nederland …

LEES MEER >>


3)        Boetes nationaal en internationaal
Het mag bekend zijn dat de hoogte van gegeven boetes als een zwaard van Damocles boven een ieders hoofd hangt. De bedragen zijn dermate hoog dat ze inmiddels een behoorlijke aanslag vormen op een ieders inkomen. Het is dan ook beter te weten hoe en wat de risico’s zijn als er ergens een…

LEES MEER >>

4)        Rijtijden en arbeidstijdenbesluit
De rijtijden zijn een complexe materie. De regels zijn moeilijk in makkelijke taal weer te geven. En toch behoort een ieder deze materie te beheersen. Het zijn immers regels die nagenoeg bij elk soort van werkzaamheden van belang zijn. En dus ook strikt nageleefd dienen te worden…

LEES MEER >>


5)        Plannersdag
Een goede planning kan veel problemen voorkomen. Een professionele planner moet, net als een chauffeur, goed op de hoogte zijn van de geldende rij- en rusttijden. Dit geldt ook voor het verkoopteam bij een touringcarbedrijf.  Een opfris dag met alle ins en outs is dan voor een planner…
LEES MEER >>


 

logo ESF 2014-2020 Het Kenniscentrum Veiligheid is mede
mogelijk gemaakt door subsidie van het
Europees Sociaal Fonds.