Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookiesSluiten

Het aanstellen van een vertrouwenspersoon wordt verplicht?!?!

Op 8 maart 2023 werd het wetsvoorstel in de Tweede Kamer behandeld tot wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon.

  

Achtergrond wetsvoorstel

Achtergrond van dit wetsvoorstel is het gegeven dat ruim een miljoen mensen op hun werk te maken krijgen met pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie of agressie. Ongewenste omgangsvormen doen zich op veel werkvloeren voor en hebben grote invloed op de werksfeer en de gezondheid van werknemers. Veel langdurig verzuim wordt hierdoor veroorzaakt. Het is daarmee zeer wenselijk dat werknemers, zowel voor henzelf als voor hun werkgevers, zo min mogelijk te maken krijgen met deze ongewenste omgangsvormen. Het lukt echter nog onvoldoende om ongewenst gedrag op de werkvloer te verminderen. Al jaren blijft het aantal werknemers dat hier mee te maken krijgt ongeveer even groot en is er beperkte vooruitgang in de maatregelen die werkgevers nemen om een veilige werkplek te creëren.

 

Gratis branchevertrouwenspersoon voor de touringcarsector

Of het aanstellen van een vertrouwenspersoon nu wel of niet verplicht wordt, FSO heeft voor de sector een vertrouwenspersoon aangesteld. Deze vertrouwenspersoon fungeert als aanspreekpunt voor alle medewerkers in de touringcarsector die op het werk met ongewenst gedrag worden geconfronteerd. De vertrouwenspersoon kan ook het management adviseren over gewenst gedrag zodat maatregelen ter verbetering van het werkklimaat worden ingezet.

 

>> De contactgegevens van de vertrouwenspersoon voor de toursector zijn te vinden op de website van FSO

 

Wat zijn de voordelen van een (branche)vertrouwenspersoon?

  • Helpt bij het de-escaleren van ongewenst gedrag. Problemen groeien hierdoor niet buiten proporties;

  • Zorgt dat onderlinge problemen snel en effectief kunnen worden aangepakt. Dit verbetert de werksfeer en dus de productiviteit;

  • Is deskundig op het gebied van ongewenst gedrag en integriteit en kan medewerkers en management op dat gebied adviseren. Geeft aan welke gevolgen bepaald gedrag voor de organisatie kan hebben en welke maatregelen een bedrijf kan nemen om het zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken; 

  • Draagt bij aan herstel van verbinding en een respectvolle omgang met elkaar;

  • Functioneert autonoom zodat zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid zijn gewaarborgd;

  • Met het informeren over de branchevertrouwenspersonen aan hun medewerkers versterken bedrijven hun integriteit, zowel preventief als correctief;

  • Melden bij een branchevertrouwenspersoon wordt als veiliger ervaren;

  • De Arbeidsinspectie ziet de vertrouwenspersoon nu al als een onmisbaar element in het wettelijk verplichte arbobeleid.



Terug naar overzicht